کمک به مردم مظلوم فلسطین و لبنان

کلیک کنید

مشخصات سیاره کوتوله اریس (Eris)

مشخصات سیاره کوتوله اریس (Eris)

سیاره کوتوله اریس

مشخصات سیاره کوتوله اریس (Eris): اریس دورترین سیاره کوتوله از خورشید است و از هر سیاره کوتوله دیگری در منظومه شمسی جِرم بیشتری دارد. اریس پس از پلوتون، دومین سیاره کوتوله بزرگ منظومه شمسی است. زمانی اریس نامزد عنوان دهمین سیاره منظومه شمسی بود اما سرانجام مانند پلوتون جزو سیارات کوتوله دسته‌بندی شد. کشف اریس بحث علمی مهمی را سبب شد که سرانجام آن ایجاد دسته‌بندی جدیدی با نام سیارات کوتوله بود.

اطلاعات و مشخصات بیشتر درباره سیاره کوتوله اریس

در ادامه، اطلاعات و مشخصات بیشتری درباره سیاره کوتوله اریس بیان می‌شود.

اریس زمانی نامزد عنوان دهمین سیاره منظومه شمسی بود

  • اریس (Eris) پرجرم‌ترین سیاره کوتوله منظومه شمسی است. جرم اریس ۲۸ درصد بیش از جرم پلوتون است. به همین سبب زمانی نامزد عنوان دهمین سیاره منظومه شمسی بود، اما معیارهای اتحادیه بین‌المللی اخترشناسی برای سیاره بودن را کسب نکرد.

اریس دومین سیاره کوتوله بزرگ منظومه شمسی است

  • اریس (Eris) بعد از پلوتون حجیم‌ترین یا بزرگ‌ترین سیاره کوتوله‌ای است که تاکنون کشف شده است. به عبارت دیگر، اریس دومین شیء بزرگ‌ غیرسیاره‌ای است که به دور خورشید می‌گردد. اریس نسبتا درخشان است و به همین سبب پیش‌تر تصور می‌شد که بزرگ‌ترین شیء غیرسیاره‌ای منظومه شمسی است. اما در سال ۲۰۱۰ پس از اختفای موقتی اریس، قطر آن محاسبه و مشخص شد که کوچک‌تر از تصورات اولیه است. هم‌اکنون مشخص شده است که پلوتون از اریس بزرگ‌تر است. پلوتون بزرگ‌ترین سیاره کوتوله منظومه شمسی است.

همه اجرام آسمانی کمربند سیارکی درون اریس جای می‌شوند

  • اریس از قمر زمین یعنی ماه کوچک‌تر است. قطر اریس دوم‌سوم قطر ماه و حجم آن یک‌سوم حجم ماه است. اما با این‌حال، اریس یکی از بزرگ‌ترین اجرام سماوی کمربند سیارکی است؛ طوری که همه سیارک‌ها و دیگر اجرام کمربند سیارکی را می‌توان درون اریس جای داد.

اریس همیشه دورترین سیاره کوتوله از خورشید نیست

  • از دیگر مشخصات سیاره کوتوله اریس (Eris) این است که وقتی در مدار خود، به دورترین نقطه از خورشید می‌رسد (نقطه‌ای که آن را آفلیون – Aphelion – می‌نامند) از کمربند کویپر نیز خارج می‌شود، اما وقتی در نزدیک‌ترین فاصله‌اش تا خورشید است (نقطه پریهلیون – Perihelion)، از دورترین نقطه پلوتون تا خورشید، به خورشید نزدیک‌تر است.

جدول مشخصات و اطلاعات سیاره کوتوله اریس (Eris)

قطر سیاره کوتوله اریس۲۳۲۶ کیلومتر
جرم سیاره کوتوله اریس۱۰۲۲ * 1.66 کیلوگرم (۰.۲۳ برابر جرم ماه)
طول مدار حرکت انتقالی اریس دور خورشید۱۰,۱۲۰,۰۰۰,۰۰۰ کیلومتر
مدت‌ زمان حرکت انتقالی اریس دور خورشید۵۶۰.۹ سال زمینی
دمای سطح سیاره کوتوله اریس۲۳۱- (منفی ۲۳۱ درجه سانتی‌گراد)
تعداد قمرهای سیاره کوتوله اریس۱ (قمر دیسنومیا)
تاریخ کشف سیاره کوتوله اریس۵ ژانویه ۲۰۰۵