The zionist regime is the enemy of humanity

ویژگی‌های کهکشان نهنگ چیست – NGC 4631 – مناطق، موقعیت و سایر مشخصات

ویژگی‌های کهکشان نهنگ چیست

کهکشان نهنگ (NGC 4631)

کهکشان نهنگ (Whale galaxy)، کهکشانی مارپیچی در صورت فلکی سگان شکاری و فاصله آن از زمین ۳۰ میلیون سال نوری است. شکل توامان بیضی و نسبتا چهارگوش این کهکشان شبیه نهنگ است و به‌همین سبب آن‌را نهنگ نامیده‌اند. کهکشان نهنگ ۴۰۰ میلیارد ستاره دارد و قدر ظاهری یا درخشندگی ظاهریش از دید رصدگران زمینی ۹.۸ است. این کهکشان در کاتالوگ عمومی جدید NGC 4631 نام گرفته است و در فهرست کالدوِل آن‌را Caldwell 32 نامیده‌اند. در ادامه با جزییات بیشتری توضیح داده خواهدشد ویژگی‌های کهکشان نهنگ چیست.

برخی از کهکشان‌های مارپیچی: راه شیری، آندرومدا، گرداب، فرفره و مثلث

ویژگی‌های کهکشان نهنگ چیست

کهکشان نهنگ (NGC 4631) با کهکشان بیضوی کوچکی در مجاورتش موسوم به NGC 4627 برهم‌کنش یا تعامل دارد. قدر ظاهری این کهکشان کوچک ۱۳.۱ است و فضایی به وسعت ۲’.۶ در ۱’.۸ را در آسمان ظاهری اشغال کرده است. این دو کهکشان در فهرست کهکشان‌های عجیب Arp 281 نام گرفته‌اند.

عضویت در گروه کهکشانی NGC 4631

نهنگ یکی از کهکشان‌های گروه NGC 4631 است و در مرکز آن جای دارد. گروه NGC 4631 از دست‌کم سه کهکشان تشکیل شده است که حدود ۲۵ میلیون سال نوری از زمین فاصله دارند. آن‌ها بخشی از ابرخوشه مرداب محسوب می‌شوند. کهکشان‌های NGC 4631 در هر دو صورت فلکی سگان شکاری و گیسو گسترده شده‌اند و نام‌شان چنین است:

  • کهکشان نهنگ (NGC 4631)
  • کهکشان‌های چوب اسکی (NGC 4656 و NGC 4657)

عضویت سایر کهکشان‌های مجاور در این گروه، محل تردید است. برخی اخترشناسان تا پنج کهکشان و برخی دیگر تا ۲۷ کهکشان را عضو این گروه می‌دانند.

منطقه ستاره‌فشان

یکی از ویژگی‌های کهکشان نهنگ، منطقه مرکزی ستاره‌فشان آن است. این منطقه شکلی شبه‌کروی و دراز و دمی ناهموار دارد. اکثر ستاره‌های بزرگ در مناطق ستاره‌فشان زندگی چندان درازی ندارند. آن‌ها هیدروژن موجود در هسته‌شان را نسبتا زود می‌سوزانند و سپس چندی نمی‌گذرد که با انفجار ابرانواختر خاموش می‌شوند. بسیاری از ابرنواخترها در هسته کهکشان، گاز را از صفحه خود بیرون می‌پاشند.

ویژگی‌های کهکشان نهنگ یا NGC 4631 چیست

تصویر ۱: مرکز کهکشان نهنگ (NGC 4631) در اثر شدت و کثرت ستاره‌زایی، روشن شده است. کهکشان در نواحی بیرونی‌‌تر، یعنی نواحی دور از مرکز، فعالیت کمتری دارد. در آن نواحی، ستاره‌ها و غبار کمتری می‌بینیم اما هنوز هم ستاره‌هایی در آن مناطق تشکیل می‌شوند.


موقعیت مکانی کهکشان نهنگ چیست

یافتن کهکشان نهنگ (NGC 4631) در آسمان چندان سخت نیست. این کهکشان بین دو ستاره درخشان یعنی ستاره قلب پادشاده (Cor Caroli) در صورت فلکی سگان شکاری و ستاره ذنب‌الاسد در صورت فلکی شیر است و در ضمن، حدودا در موقعیت ۶ درجه جنوبی قلب پادشاه هم‌راستا با ذنب‌الاسد است. قرص نوری کهکشان نهنگ (NGC 4631) فضایی به مساحت ۱۵’.۵ در ۲’.۷ از آسمان ظاهری را اشغال کرده است.

کهکشان‌های در حال برخورد «چوب هاکی» نیز در همان محدوده دید کهکشان نهنگ و درست در جنوب شرقی آن هستند.

کهکشان NGC 4631 تنها نهنگ آسمان نیست زیرا کهکشان مارپیچی دیگری با نام NGC 55 در صورت فلکی تندیسگر نیز ظاهری شبیه نهنگ دارد. کهکشان مذکور اندکی درخشان‌تر (قدر ظاهری ۷.۸۷) و به زمین نزدیک‌تر (۶.۵ میلیون سال نوری) و ضمنا عضوی از کهکشان‌های گروه تندیسگر است.


جدول ویژگی‌های کهکشان نهنگ

 

نام‌های دیگر کهکشان نهنگ

NGC 4631, Arp 281, PGC 42637, Caldwell 32

صورت فلکی سگان شکاری
بعد (مابه‌ازای طول جغرافیایی) ۱۲h 42m 08.009s
میل (مابه‌ازای عرض جغرافیایی)

+۳۲° ۳۲’ ۲۹.۴۴”

قدر ظاهری ۹.۸
اندازه ظاهری

۱۵.۵’ x 2’.۷

فاصله کهکشان نهنگ از زمین ۳۰ میلیون سال نوری
تعداد ستارگان ۴۰۰ میلیارد

 


مطالب مرتبط: ویژگی‌ سایر کهکشان‌ها

ابرهای ماژلانی آفتابگردان آندرومدا چرخ گاری چشم گربه (کهکشان)
راه شیری شبح گرازماهی (پنگوئن) گرداب مثلث